Börja cykla

    När du väl har bestämt dig för att börja cykla så är frågan:Vilken typ av cykling vill jag göra? Det finns många olika sätt att cykla på. Låter kanske inte riktigt klokt för du kanske tro att det är bara till att cyklar på och att cykel har två hjul och trampor. Visst är det så! Men det finns olika typer av cyklar och olika typer av underlag att cykla på och terräng att cyklar i. Så det du behöver tänka på är först och främst är, var du vill cyklar. Ute eller inne och så vidare.Det finns bland annat dessa olika typer av cykling:Vardags – du cyklar med dina barn till och från skola, till jobb, ute i skog och natur på vanliga vägarTerräng – lite mer avancerad cykling, lite mer off road cykling i skog, berg och markDirt och trial – speciella banor i skog och mark, väldigt krävandeTävling – cyklar olika tävlingar på gator och vägar Bana eller freestyle – cyklar i speciella anläggningar som är designade för hopp, hinder med 

meraSpinning – då tränings cyklar man på en typ av motionscykel i olika intervaller oftast i en lärarledd gruppInomhusbana – eller velodrom som egentligen kallar det för en lutande cykelbana som man cyklar varv efter varv. Finns utomhus också men väldigt få banor. Som du märker så finns det olika sätt att cyklar på. Själv så tävlingscyklar jag på en racer ute på de svenska vägarna i olika motionslopp. Så jag kommer berätta mest om detta. Vilken typ av cykel man behöver och vilken utrustning.Jag går till min speciella cykelaffär för att få all den utrustning jag behöver och just den cykel som passar mina behov

Utrustning och cykel

Här får du lite tips på vägen av mig!Börja med att gå till en affär där de säljer cyklar och utrustning. Vet du ingen bra affär kolla med vänner, kollegor för att höra om de känner till någon bra butik. När du väl kommer till butiken så be dem plocka fram ett par cyklar som passar för din plånbok men framför allt din längd på armar och ben. En riktigt bra nybörjare cykel bör ligga mellan 6 000 till 8 000 kronor. Ett litet tips! Fråga om vikten per hjul – väger de över tre kilo så väger de för mycket. Be då om att få titta på en annan modell.Investera i riktiga cykelbyxor, ett par cykelskor och en tröja som man ska när man tävlingscyklar, dessutom det viktigaste, en hjälm som passar ditt huvud som handen i handsken. Det du också behöver är ett par ordentliga skyddsglasögon, finns massvis av olika modeller, det är för att skydda ögonen från att få in insekter och annat smuts i ögonen. Handskar för att få ordentligt grepp på styret och skydda händerna. Bra strumpor. Eftersom du kommer träna i vilket väder som helst så tänk på att köpa ett underställ, lite tjockare plagg så som en skaljacka (tåler regn, är varm men är av material som andas) till exempel.Något du bör se till innan du börjar se till att allt är rätt inställt på din racer. Sadelhöjd och styret är rätt inställt så att det passar just för dig. Se till att de hjälper dig i butiken. Så är det bara för dig att tuta och köra sen!Så nu har du alla utrustning för att kunna bege dig ut på vägarna. När du väl börja inviga din cykel så se till att vägen är hyfsad bilfri så du lär dig hur växlar med mera fungerar på din cykel. Känns skönt att kunna göra det under kontrollerade former så du inte utsätter dig för fara i onödan.

Rätt position på cykeln

Det kan vara svårt att hitta rätt position som du ska ha när du cyklar. Här kommer några goda råd!Ramhöjden ska vara så att du lätt kan stå över ramen och minst ha en hand mellan ramrör och grenen. Med dagens så kallat kompakta ramar, eller som en del säger; slopa ramar, där det övre ramröret lutar från styret och ner mot sadelstolröret gäller andra regler. Där får du se till att ramen är så pass stor att du kan få rätt höjd på sadeln om du verkligen behöver höja den ordentligt. Se även till att höjden på styret är tillräckligt och att det går att justera. Har cykeln headset det vill säga att styrstammen kläms runt gaffelröret istället för nedstucket i den samma, måste du vara säker på att det finns tillräckligt med justerings mån både uppåt och nedåt.  Längden viktigare än höjden – Ofta koncentrerar man sig mer på ramens höjd än dess längd. Med hjälp av sadelsstolpen går det lätt att justera just höjden medan fel längd på ramen inte är så roligt. Visst, i viss mån kan byte av styrstam hjälpa men behöver du justera för mycket få du fel position över vev partiet samt resten av cykeln. En tumregel är att sätta armbågen på sadelns spets, när sadeln sitter mitt i sadelstolpen, oh försök sedan lägga händerna på styret. Cyklar du lite bör du ha ett par fingrar fram. Cyklar du mycket går det bra att med upp till en hel knytnäve fram till styret.Sadelhöjd – Trots att rätt höjd på sadeln är lätt att fixa är det förvånansvärt många man ser med fel höjd. Tumregeln är att du utgår från följande:

⦁ Ta av dig skorna.

⦁ Placera båda hälarna på pedalerna och trampa baklänges.

Du ska kunna trampa baklänges utan att höfterna vickar upp och ned, samtidigt behålla kontakten med pedalerna. Vilket brukar ge dig lagom ”böj på benen i nedersta läget för pedalen”.

Utrustning

Skor och pedaler – Klossar som håller fast fötterna utan man kommer loss? Låter kanske lite skrämmande! Kanske det, men det faktum är det inte är det. Dagens pedaler och klossar är väldigt lätta att både komma i och ur, och det är en otrolig skillnad till riktiga skor och pedalers fördel när du börjar använda dem. Du kommer aldrig köra utan i framtiden!Se bara till att ställa in klossarna på rätt sätt – stortåleden över pedalaxeln och tårna pekande en aning inåt. Svårare än så är det inte!Hjälm – Glöm inte hjälmen som du säkert helst vill slippa. Men när den väl behövs så är det skönt att den finns där. För det kan röra sig mellan liv och död!Skor – Det behövs inga värstingskor som kostar skjortan men ett par hyfsade skor gör cyklingen betydligt effektivare. Så det rekommenderas varmt! Det finns skotester att göra på nätet: https://www.cykloteket.se/cm/kopguider/skoguide/ Cykelbyxor – Sämskskinn i grenen är det som gällde i förr i tiden. Nu har man tack och lov tagit fram konstgjort skinn som är betydligt lättare att sköta och en njutning att använda. Ett måste om du ska cyklar regelbundet – cykelbyxor alltså!Handskar – Man ka dela upp cyklisterna i två kategorier, de som har vurpat och de som kommer att vurpa. Tyvärr tillhöra man alltid någon av dess grupper. Ett par handskar skyddar vid en eventuell vurpa och är sköna att ha vid de längre turerna tack vare att de avlastar vissa nerver i handen.Glasögon – De flesta tror att det är överkurs. Tänk då på hur en fluga i ögat kan kännas vid 50 km/h? Om det inte räcker som skäl så har vi ju en image att tänka på. Övertygad? Tänkte väl det! Årstiden är hyfsat mygg- och flugfri men annat bråte kan flyga i träffa dig i ögonen. Och räkna med det att det gör det!